Googles Picasa 3 – Et gratis billedbehandlingsprogram

Jeg er inkarneret fan af Adobe Photoshop, og har faktisk aldrig prøvet andre billedbehandlingsprogrammer. Jo, jeg benytter mig af Adobe Lightroom til at overføre mine billeder fra mit kamera til min pc og lave de første småjusteringer som hvidbalance, sort/hvid konvertering og kontrast, men jeg laver altid mine fotos færdige i Photoshop.

Men der findes jo en hel del alternativer til Photoshop. Jeg har bare aldrig rigtig troet på, at de i sidste ende kunne hamle op med Adobes flagskib. På den anden side er det også meget sundt at prøve noget nyt ind i mellem, så kort før nytår besluttede jeg mig for at kigge lidt på udvalget af programmer. Især gratisprogrammerne er interessante fordi – ja – de er gratis. 🙂

Google er jo ikke længere “blot” en søgemaskine, men tilbyder også tjenester som mailprogram, tekstbehandlingsprogram, oversættelse og snart også mobiltelefon og styresystem som konkurrent til Windows. Og de har faktisk også et gratis billedbehandlingsprogram, nemlig Picasa.

Det var ikke de store forventninger jeg havde til programmet må jeg indrømme, men det skulle da prøves. Download og installation gik overraskende nemt! På få minutter var programmet hentet ned OG installeret. Og efter yderligere et par minutter, så havde den fundet samtlige billeder på min pc, og havde smidt dem ind i en meget overskuelig startside i Picasa. Nice! Men hvad så??

Jeg fik kigget lidt på de billedbehandlingsmuligheder der er. Og jeg var ikke specielt imponeret. Meeen, det kan da lidt. Især retoucheringsværktøjet virkede faktisk ganske udemærket. Det minder uhyggeligt meget om det man kender fra Photoshop. Men udover det, så var det mest sjove gadgets som f.eks. knappen “Jeg prøver lykken”. No, I kid you not! Der findes en knap der hedder “Jeg prøver lykken”, og allerede der falder seriøsiteten måske en smule. 🙂 Tror mine kunder ville blive en kende skuffede hvis de spurgte hvordan jeg havde retoucheret deres billede, og mit kække svar var: “Jeg prøvede lykken!”. 🙂

Nogle af knapperne med “automatisk korrektion” af forskellige ting som f.eks. kontrast, fik jeg aldrig rigtigt til at fungere, eller også havde effekten så lille en indflydelse på billedet, at man knapt nok kunne se det. Dog er der en sjov lille effektknap der hedder “blødt fokus”, hvor du ret nemt kan ændre hvor dit fokus i billedet ligger, og altså lave en falsk lille dybdeskarphed.

Men det der imponerede mig allermest var faktisk ikke diverse effekter, men derimod hvor utroligt nemt det hele er. F.eks. tog jeg tid på hvor hurtigt jeg kunne lave en film af mine billeder, og uploade den på YouTube. Det tog under 10 minutter – samlet! Og jeg anede altså ikke på forhånd hvordan jeg skulle gøre. Men Picasa er bare så utroligt intuitivt! Alt er bygget super logisk op. Jeg ved ikke lige hvad jeg skal bruge en video med billeder til endnu, men det var i hvert fald nemt. 🙂

Noget andet der er super lækkert er måden den viser billeder på. Jeg har sat Picasa til at være min billedfremviser i stedet for sædvanlige windowsapplikation, og det ser bragende godt ud når du åbner et billede! Jeg bruger heller ikke længere stifinder når jeg skal gennemgå mine billeder. Her er Picasa langt langt bedre, da du kan se samtlige billedmapper ude i venstre side hele tiden, og du behøver altså ikke hoppe ud og ind af forskellige mapper for at finde den mappe du leder efter. Men selvom du bruger stifinder, så lad Picasa åbne dine billeder alligevel. Du bliver ikke skuffet! 🙂

Det er svært at give Picasa en karakter, for det kommer helt an på hvad du vil bruge det til. Jeg har derfor givet den to forskellige vurderinger. 6 stjerner er den bedst mulige anmeldelse.

Til hobbyfotografen: * * * * *

Hvis du skal bruge Picasa til let billedbehandling af dine feriebilleder eller reportagefotos, og blot har brug for hurtige kontrastjusteringer, lidt lyskorrektion og andre småting, så fungerer Picasa ganske fint! Og taget i betragtning at programmet er 100% gratis, så kan det ikke gøres meget bedre.

Til den professionelle fotograf: * *

Programmet tilbyder ikke det helt vilde til fotografen med de lidt større behov for billedbehandling. Jeg ville uden problemer kunne undvære programmet. Det er mest lidt smålir og sjove effekter der præger Picasa. De omkring kr. 6.000,- + moms du skal give for Photoshop, kontra de kr. 0,- for Picasa, er givet mere end godt ud.

Tak fordi du læste med. 🙂

TEASER: I morgen viser jeg nogle sjove fotogadgets! Så til alle jer gadget freaks – stay tuned! 🙂

Del dette indlæg på Facebook

1 responses to “Googles Picasa 3 – Et gratis billedbehandlingsprogram

  1. Preben Jensen

    Tak for fine fine, forståelige kommentarer, som fik mig til at afprøve programmet. Jeg er absolut en amatør på hele billedområdet, men må sige, at tilgangen og brugen af Picasa er rigtig fin. Én ting, jeg dog ikke forstår: hvis jeg med programmet skriver en tekst på de enkelte billeder, kommer denne tekst ikke med på udprint af billedet endsige på en visning på fjernsynet via en USB. Det er, ligesom teksten ikke bliver en del af filen. Har du en løsning/svar – eller er det bare mig, der klumrer i det? På forhånd tak.

Skriv en kommentar