Beautypigen og vindmaskinen – A perfect match!

Forleden dag gik jeg forbi min lokale bladpusher som jeg plejer, og tog et kig på modemagasinerne i vinduet. Der stod 8 af de største af slagsen, og jeg nærstuderede forsiderne på dem alle. Der var en kvinde på samtlige forsider (ikke overraskende), og de så alle brandgodt ud. Og man var ikke i tvivl om at det var et beautybillede. Men hvad er det egentlig der gør et beautybillede til et beautybillede?

Naturligvis spiller farver, komposition og retoucheringsteknik en væsentlig rolle. Ingen tvivl om det. Men det er ikke det jeg vil komme ind på her. Derimod er det deres flagrende hår! Ja, kære læser, den gode gamle vindmaskine hører sig bare til på et beautyshoot. 🙂

Bare ta’ et kig på det aktuelle Vogue Magazine eller det danske Costume. Begge steder har deres forsidemodel fået lidt maskinelt vind i håret. Og det ligner en million!

For et par uger siden blev jeg hyret til at skyde nye PR-billeder til DJ Mary Swan, og jeg fik hevet vindmaskinen frem til det sidste foto, for at give fotoet et ekstra løft! Du kan se resultatet og diagrammet her:

DJ Mary Swan

DJ Mary Swan

Fotoet har, i mine øjne, helt klart fået et løft af at håret får lidt liv ved hjælp af en vindmaskine. Her ser du selve set-up’et:

Lysdiagram - DJ Mary Swan

Lysdiagram - DJ Mary Swan

Der var desværre ikke en vindmaskine jeg kunne sætte ind i diagrammet ovenfor, men vindmaskinen var placeret sådan nogenlunde under lampen. Men prøv dig frem med nogle forskellige placeringer, for at ramme præcist det look du går efter.

I øvrigt placerede jeg, som du også kan se på diagrammet, modellen et godt stykke væk fra den hvide rundhorisont, for på den måde at skabe en lidt mere mørk baggrundsfarve, der ville give det endelige foto lidt mere kant, end hvis baggrunden bare var hvid.

Held og lykke med selv at afprøve teknikken, og tak fordi du læste med. 🙂

TEASER: I morgen vil jeg vise hvordan du med “actions” i Photoshop kan optimere måden du arbejder på væsentligt. Alle de små ting du gør ved hvert enkelt billede (næsten) hver gang, kan du få Photoshop til at gøre ganske automatisk. Du sparer tid, og kan derfor koncentrere dig om de mere spændende ting!

Del dette indlæg på Facebook

5 responses to “Beautypigen og vindmaskinen – A perfect match!

  1. Tak for info .

  2. Tak i lige måde.

  3. hell yeah !

    vindmaskinen er total win win kombineret med god model, godt lyst og en god fotograf, så har man alle ingredienserne til et rigtig godt billede 😉

Skriv et svar

