Hjemmestudie – Billigt, nemt, bekvemt.

Da jeg i sin tid begyndte at skyde for at gøre det til min levevej, fandt jeg hurtigt ud af, at hvis jeg skulle have mig noget erfaring i at skyde i et studie, så nyttede det ikke noget at jeg skulle leje mig ind på timebasis hver gang. Det ville simpelthen blive for dyr en løsning – og alt for besværligt! Ja, jeg er nok lidt mageligt anlagt, men at slæbe al mit udstyr ud til et studie og hjem igen “kun” for at øve mig på en model, det var ikke lige min kop the! 🙂

Jeg valgte at være ærlig overfor mig selv og blot konstatere, at hvis jeg ville have noget hurtig erfaring, så måtte jeg anskaffe mig et hjemmestudie. Og som sagt, så gjort! Og nu får du opskriften på mit gamle hjemmestudie. Det er nok ikke den absolut billigste løsning, men den virkede for mig dengang – og var forholdsvist billig. 🙂 So here goes!

Ingredienser:

Bowens Flash GM PRO 2x500Ws KIT: kr. 9.495,-

MANFROTTO 314B BAGGRUNDSKIT: kr. 1.795,-

2 stk. POCKET WIZARD PLUS2 T/R (CE VERSION): kr. 2.400,- (kr. 1.200,- pr. stk.)

COLORAMA 165 ARCTIC WHITE 2.72 X 11 M.: kr. 485,-

I alt: kr. 14.175,- (kr. 17718,75,- inkl. moms)

Ovenstående lyder måske ikke vildt billigt, men set i forhold til hvor mange shoots jeg har klaret med ovenstående udstyr, så har det tjent sig hjem rigtig rigtig mange gange! Endda også hvis man kun ser på de timer jeg har skudt modeller blot for at øve mig. Det giver en utrolig ro (og selvtillid) at stå hjemme i sin egen stue, med en model du kender, og så ellers bare prøve alt muligt forskelligt af. Du kan gøre LIGE hvad der passer dig! Ingen griner, ingen siger hvad du kan og ikke kan – og du kan blive ved i flere timer. 🙂

Men hvad er alt det ovenfor egentlig?? Hvad sørensen er f.eks. en Pocket Wizard? Det ANER man jo ikke, hvis ikke man enten har læst sig til det, eller har været med en fotograf ude før. Derfor har jeg smidt en kort forklaring på de enkelte indkøb her:

Bowens flash

Bowens flash

Bowens Flash Kit: Det er de to lamper (flashes) som du skal bruge til at lægge dit lys med. To lamper er ikke meget, men det kan faktisk få dig et meget langt stykke hen ad vejen. Lamperne er kernen i dit shoot.

Med en paraply og en softbox (som er inkluderet i kittet) er du dækket godt ind til at starte med. Senere hen når du vil udvide dit sortiment og have flere muligheder hvad angår lyssætning, så kan du nøjes med at købe ekstra tilbehør til dine lamper. Smart!

Manfrotto baggrundskit

Manfrotto baggrundskit

Manfrotto baggrundskit: Det er det stativ der skal holde din baggrundsrulle, så du f.eks. kan lave en helt hvid baggrund. Det er mobilt, hvilket vil sige at du kan pakke det op og ned efter behag, og det behøver altså ikke at stå fremme i stuen konstant. 🙂

Kittet vejer ikke synderligt meget, og der følger en taske med til, som du snildt kan pakke det hele ned i og gemme af vejen. Tasken er også genial når du vil have baggrundskittet med ud på location, hvilket en gang i mellem kan være nødvendigt.

Pocket Wizard

Pocket Wizard

Pocket Wizard: En Pocket Wizard, ofte bare omtalt som PW, er en lille “fjernbetjening” som du placerer på dit kamera i kameraets “sko”. Altså der hvor du normalt ville sætte en flash. Men der skal to Pocket Wizards til for at det giver mening. En der agerer sender på dit kamera, og en som agerer modtager på en af dine lamper. Når du så tager et billede med dit kamera, så sender den lille smarte tingest et trådløst signal til den anden lille smarte tingest, som så fortæller din lampe, at den skal flashe af. Den lampe UDEN en PW, bliver automatisk trigget af lampen MED en PW. Ta daaaa! Et trådløst system! Håber det giver mening – ellers spørg. 🙂

Colorama

Colorama

Colorama Artic White: Colorama er en anerkendt producent af baggrundsruller, og Artic White står såmænd bare for farven på rullen. I dette tilfælde altså hvid. Denne rulle er lavet af papir, men du kan også få stof ruller. Valget er op til dig selv.

Her har du 3 eksempler på billeder jeg har skudt med ovenstående udstyr. På det sidste foto har jeg blot skiftet baggrunden ud med en sort rulle i stedet for en hvid.

Asle - Ditte - Kira

Asle - Ditte - Kira

Du kan se alle tre billeder i stor størrelse på mit website: michaelbang.com

Håber at du fik nogle idéer til dit eget hjemmestudie, og tak fordi du læste med. :)

TEASER: I går skød jeg billeder for en ny gruppe der snart rammer den danske musikscene med et brag af et nummer! De var super friske på at lave noget anderledes, og resultatet – sammen med et lysdiagram – får du i morgen. 🙂

Del dette indlæg på Facebook

One response to “Hjemmestudie – Billigt, nemt, bekvemt.

  1. har man meget lidt plads i sit hjemmestudie kan jeg anbefale at få fat i nogle wallbooms tl at skrue på væggen hvor flashhovderne kan sættes på og flyttes rundt i alle retninger, det gør man spare gulvplads til de forholdsvis brede studie flash stativer som fylder. mht de wallbooms kan man evt lave noget med fingermøtrikker så de kan tages ned når de ikke skal bruges. til baggrunde ophæng kan man også købe autopool som spændes ud mellem gulv og loft og hvor der også kan sættes flash hoveder på samtidig med baggrunden, de koster dog lidt og en alternaiv løsning er at købe nogle håndværker nogen i biltema eller et andet lavpris marked som fungere på samme måde med at de bliver spændt fast mellem gulv og koft, de koster kun 1/3 del af de “rigtige” autopool fra manfrotto fx.

Skriv et svar

