Nikon CLS (Creative Lighting System) – Hvad fan… er det?

Jeg har omsider fået øjnene op for Nikons CLS! Jeg har ellers altid tænkt at det ikke var noget for mig, og at jeg hellere ville bruge mit Bowens flashanlæg, for det var den “rigtige” måde at gøre tingene på. Men det bundede nok mere i uvidenhed, og i at jeg ikke vidste hvad CLS i virkeligheden kan præstere. 🙂

Men efterhånden er jeg blevet pænt træt at at slæææææbe rundt på mit tonstunge Bowens udstyr – for det bliver jeg nødt til selv til mindre opgaver. Jeg besluttede mig derfor for at kigge mig omkring efter alternativer, og faldt naturligvis over Nikons CLS. Og hold da op hvor blev jeg imponeret!!

Men hvad er CLS? Jamen, direkte oversat betyder CLS “Kreativt Lys System”. Og det dækker egentlig meget godt over hvad det kan, nemlig give dig muligheden for at være kreativ med din lyssætning, med meget få begrænsninger. Og hvad kan det så? Jo, med CLS kan du TRÅDLØST styre flere små flashenheder fra Nikon (som f.eks. SB-600, SB-800 eller SB-900) direkte fra dit kamera/flash.

Fremgangsmåden er, at du sætter en SB-800 eller SB-900 flash (skal være en af disse to) på dit kamera, som så fungerer som en “master” flash. Med andre ord, den styrer de andre flashes i dit setup. Og det gør den ved at sende nogle små hurtige lyssignaler til de andre flashes millisekunder før billedet bliver taget. Disse lyssignaler indeholder så information omkring hvordan de andre flashes skal agere i forhold til dine indstillinger i dit kamera. Genialt! 🙂

Og mulighederne er uendelige med CLS, og ovenstående skal blot ses som en forklaring på hvad det i bund og grund er, og mine sparsomme viden på området. Ikke en fyldestgørende manual. 🙂 Men hvis du vil se hvad CLS kan præstere, så tjek denne video fra topfotografen Joe McNally fra Nikon School. Den forklarer bedre end noget andet sted på nettet hvad det går ud på, hvordan det fungerer og hvad det kan præstere, og var nok den egentlig årsag til at jeg til sidst faldt pladask for CLS:

Joe McNally – Nikon School: The Speed Of Light (Video)

Jeg har endnu ikke købt systemet selv, men agter at gøre det i nær fremtid. Jeg har i den forbindelse surfet nettet tyndt for den billigste SB-900, og jeg er kommet frem til at den findes på PIXmania til kr. 2.699,- inkl. moms. Normalt shopper jeg alt mit udstyr hos Goecker, men her koster selvsamme flash kr. 3743,75 inkl. moms. Der er altså over kr. 1000,- eller omkring 28% at spare, og det kan jeg ikke se igennem fingre med. 🙂

SB-900

SB-900

Min tanke er at købe to stk. Nikon SB-900, og supplere dem med min SB-600 som jeg har i forvejen. Jeg skal naturligvis nok skrive om mine erfaringer med systemet så snart jeg har gjort mig nogle. 🙂

Tak fordi du læste med, og jeg håber du fik lidt ud af min gennemgang. 🙂

TEASER: De fleste fotografer har vel nok drømt om eget studie, og i næste indlæg fortæller jeg lidt om hvordan du relativt billigt kan omdanne din stue til et mini-studie. Det er slet ikke så svært! Jeg giver også et par eksempler på hvad jeg selv har skudt af billeder i sådan et alternativt studie.

Del dette indlæg på Facebook

11 responses to “Nikon CLS (Creative Lighting System) – Hvad fan… er det?

  1. Hej Michael,

    Gør dig selv en tjeneste og brug et par hundrede kroner mere og køb hos en dansk forhandler. Pixmania overholder ikke dansk lovgivning angående garanti og returnering, og det kan ende med at koste dig langt mere end de penge du sparer ved at købe fra dem!

    Mvh.

    Mark

    • Hej Mark,

      Tak for råd! Det vil jeg bestemt overveje. Anede ikke at de ikke var danske. Der blev jeg så meget klogere! 🙂

      Og råd hermed givet videre. 🙂

      //Michael

  2. Hej Michael – super indlæg, meget informativt og fint link til McNally som nok er CLS “guden”. Kan kun anbefale hans bøger også.

    Efter at have læst og fulgt McNally i et stykke tid fik jeg købt mig en SU-800 – så jeg kan få styret mine flash uden at have en i “skoen”. Virker overraskende godt – og selv udendøre virker den…..men der er mange nye ting på vej – for strobist har gjort sit til at udbrede dette område og flere laver nu deciderede triggers med cls.

    Klart et spændende område- og du vil ikke blive skuffet.

    Jesper

  3. Hey Michael.
    Ja CLS er skide smart, det kan man ikke komme udenom 🙂 Men har du aldrig kørt trådløst med speedlights? Altså fx bare trigget med dine PW´s?
    Alligevel ret utroligt, hvis ikke du har det 🙂

    Ang. Pixmania, så har man hørt om meget bøvl fra deres side ja.. Desværre, for de er tit meget billige! Jeg er ikke sikker, men mener det er et Fransk firma 🙂

    Der er dog et Engelsk firma, som er super godt.. Har bestilt derfra flere gange, og nogen gange kommer det man bestilt, allerede dagen efter. Her ligger flashen til 2795,- 🙂
    http://www.camerabox.co.uk/productDA1.asp?ProductName=Nikon-SB900-Flashgun&ProductID=5336

    • Hej Munde,

      Nej, har faktisk aldrig prøvet at trigge speedlights med mine Pocket Wizards. Men det var da bestemt værd at forsøge!

      Ja, lidt ærgerligt med PIXmania. Har nu også hørt ret dårligt om dem… Ved ikke om det er berettiget, men det giver da stof til eftertanke – selvom de er ret billige. 🙂

      Tak for linket til den engelske side! Skal da lige tjekkes ud. 🙂

      Bedste hilsner,
      //Michael

  4. hej Michael!
    – er lige faldet over din blog, og det er altid interessant at læse om andres erfaringer mm.

    Vil spændt følge med i dine erfaringer med Nikon Speedlights. Jeg kører selv med Nikon udstyr, og bruger 6 – 8 Nikon speedlights. Jeg har et par år været – delvis – godt tilfreds med Nikons system – men!
    Det har gang på gang irriteret mig at rækkevidden var for dårlig, og sollys kan være et meget større problem end ‘salgs-videoer’ giver udtryk for, men værst af alt: ‘ De ‘skiderikker’ har det bedst når de kan ‘se’ hinanden! Jeg har forsøgt at leve med disse begrænsninger indtil jeg mandede mig op og købte radiotriggere i England for de enorme sum af 400 d.kr! – Så nu kan jeg affyre mine speedlights på 40 m afstand, og jeg kan affyre dem selv om de står i et andet rum, uden at kunne se kameraet (eller en anden gruppe).
    Men ikke alt der glimter er guld, for så er man jo tilbage på total manuel kontrol (hvilket jeg egentlig også har det allerbedst med) – men smag og behag er jo forskellig 🙂
    Jeg kan dog love dig, mange hyggelige oplevelser med Nikon’s CLS – det virker!

    God jul og glædelige fotooplevelser!

    Leo

    • Hej Leo,

      Tak fordi du læser med. 🙂

      Og mange tak for dine inputs! 🙂 Ja, er klar over radiotrigger problematikken, og at det kan være en udfordring at speedlightsne skal kunne se hinanden. Men det skal sgu prøves af! 🙂 Det er jo ikke meget forskelligt fra det system jeg bruger nu, nemlig Bowens flashanlæg. 🙂

      Håber du fortsat vil læse med, og komme med kommentarer til mine indlæg med egen erfaringer m.m. 🙂

      Glædelig jul og godt nytår.

      Bedste hilsner,
      //Michael

  5. Hejsa Michael,

    Nice blog der!

    Jeg har hørt samme rygter vedr. Pixmania som de andre – hold dig væk…

    Du kunne prøve en Pixelhk TR-331 wireless trigger – det er en HELT ny trigger som kan sende CLS signalet trådløst! Jeg har købt mig et sæt – og de spiller MAX. Der er HSS og I-TTL – og du kan styre grupper! Et sæt koster 200$

  6. Kenneth WedMore Lund

    Hej!

    Tak for en fin artikel!

    Efter en pause på nogle år hvor jeg solgte hele mit fotostudie, vil jeg nu i gang igen.

    Jeg faldt over din artikel fordi jeg søgte erfaringer om at bruge SB-900 til paraply og softbox, i stedet for traditionelle flash.

    Nu afventer jeg eventuelle nyheder på Photokina og har lige pt svært ved at vælge mellem D700 og D3s – hjertet siger 3Ds mens budgettet siger D700 🙂

    Gode tips på det punkt modtages gerne. Måske kan jeg tage noget af det med i mine tv-udsendelser ( http://livingsmart.dk)

Skriv et svar

