Portrætlys – Lettere end du tror!

Flere har skrevet og spurgt hvordan jeg lægger lys på mine billeder. Jeg har derfor besluttet at skrive et kort indlæg om hvordan. Et kort indlæg, fordi der i virkeligheden ikke er så meget at fortælle. Jeg er stor fan af at holde tingene simple, så på de fleste af mine billeder bruge jeg kun 1 – 3 lamper.

I dette indlæg vil jeg vise hvordan man kan skyde et lækkert portræt ved brug af kun én lampe. Simpelt men effektivt.

Dette billede har jeg taget ved brug af kun én lampe og en mørk baggrund. Du kan se billedet i et større format på mit website michaelbang.com:

Portræt med én lampe

Portræt med én lampe

Mit set-up var som følger:

Lyssætning

Lyssætning

Som I kan se, så er set-up’et utroligt simpelt, men alligevel får man et udtryksfyldt portræt som resultat. Og det eneste jeg har lavet i efterredigeringen er at konvertere til sort/hvid med høj konstrast, og øge skarpheden omkring øjnene.

Og der er utallige måder hvorpå man kan skyde fede portrætter kun ved brug af én lampe, og endnu flere hvis man tilføjer en reflektor. Jeg har fundet en video der på fornemste vis belyser netop disse muligheder.

Tak fordi du læste med, og jeg håber du fik lidt ud af min gennemgang. 🙂

TEASER: For tiden er jeg meget optaget af at skyde billeder uden brugen af andet lys, end det lys der er til rådighed på location. Det kan f.eks. være en almindelig stuelampe med glødepære, lysstofsrør, dagslys eller noget helt fjerde. Det kan være hvad som helst, bare det er en naturlig del af location, og ikke en lampe jeg selv har med. Mit næste indlæg kommer derfor til at handle om at skyde uden brug af kunstige lyskilder.

Kan du gætte hvilket ét af disse tre billeder jeg ikke har brugt kunstigt lys på?

Phillip Drago - Alex Ambrose - Mette Veronica

Phillip Drago - Alex Ambrose - Mette Veronica

Del dette indlæg på Facebook

2 responses to “Portrætlys – Lettere end du tror!

  1. Hej Michael
    Jeg gætter på det er billedet af Alex 🙂
    Når du laver lysdiagrammer, burde du lige skrive højden af flashen på, da den jo er ret vigtig 🙂

    Mvh. Thomas

    • Hej Thomas,

      Du har ret – det er billedet af Alex. 🙂

      Og ja, jeg kunne godt skrive højden på også, en på den anden side skal diagrammerne jo bare give inspiration. De er jo ikke en step-by-step 100% endegyldig guide. 🙂 Men ok, næste gang smider jeg lidt højde på. 😉

      Glædelig jul,
      //Michael

Skriv et svar

