Mit navn er Michael, og jeg er magasin-junkie!

Ja, det er jeg, og det står jeg ved! Jeg kan ikke gå forbi en kiosk med blade i vinduet uden at jeg liiiiige skal stoppe op og kigge på dem allesammen. Selv den kiosk jeg går forbi stort set dagligt stopper jeg op ved, og kigger i et minuts tid, og det selvom jeg udemærket ved hvilke blade der ligger der.

Og ja, jeg KØBER også enormt mange magasiner! Jeg køber rent faktisk så mange magasiner, at mit sofabord pt. består af en træplade øverst som bordplade, og benene består af magasiner – I’m not kidding you! Og ikke kun fotomagasiner. Faktisk ikke engang kun magasiner der handler om noget jeg interesserer mig voldsomt meget for.

Forleden købte jeg f.eks. GOLFmagasinet!?! Jeg har spillet golf 3 – 4 gange i hele mit liv, ejer hverken et jern eller en kølle, er ikke medlem af en golfklub, og har ikke planer om at blive det indenfor den nærmeste fremtid. Jeg har også købt bodybuildermagasinet Muscle & Fitness!!!??? WTF!!? Jeg træner ikke, har aldrig været specielt muskuløs, er nok nærmere det man i den grad kunne kalde almindelig bygget, og jeg synes ikke overtrænede kroppe er specielt pæne. Men ALLIGEVEL har jeg indtil flere gange købt et magasin der side efter side byder på den ene mere pumpede gut efter den anden.

Ja, jeg er magasin-junkie med STORT “m”! Og jeg kunne skrive side op og side ned om alle de underlige magasiner jeg har fået købt i tidens løb. Det undlader jeg dog her, og i stedet vil jeg koncentrere mig om de magasiner jeg mener, man som fotograf bør købe ind i mellem, fordi de byder på fotografier, anmeldelser eller tip&tricks der kan være et nærmere kig værd.

Her er et mikroskopisk udsnit af de magasiner jeg har liggende i mit skab, og som jeg vil anbefale man prøver af:

Mine Magasiner

Mine Magasiner

For at det her indlæg ikke bliver en roman (hvilket mine indlæg i forvejen har tendens til at blive), så har jeg besluttet mig for at falde til anmelder-patten, og benytte mig af en kort beskrivelse af magasinerne efterfulgt af et antal stjerner. Desuden har jeg kun anmeldt de magasiner man kan købe i de fleste danske kiosker.

* = Lort i magasinform!

* * = Hvis det var gratis, så ville jeg MÅSKE læse det!

* * * = Et ok magasin, men ikke til prisen.

* * * * = Absolut et hæderligt magasin.

* * * * * = Et rigtigt godt magasin med styr på indholdet.

* * * * * * = Verdensklasse! Det bliver ikke meget bedre! Køb det, køb det, køb det!

Digitalfoto: * * * *

Digitalfoto

Jeg køber Digitalfoto hver eneste måned. Meeeen, det er desværre begrænset hvad jeg får ud af det. Fra en pro fotografs øjne er der for mange anmelder af consumer-kameraer, guides der henvender sig til den meget uerfarne photoshop-bruger og deres tips&tricks er ofte noget jeg aldrig kunne finde på at gøre ved mine billeder – f.eks. “smarte” fotorammer eller lign. Men alt i alt et ok magasin, og jeg kan som regel bruge en enkelt ting i bladet til noget konstruktivt.

Zoom: * * *

Zoom

Zoom indeholder, når alt kommer til alt, stort det samme som Digitalfoto. Anmeldelser af de samme objektiver, de samme kameraer, de samme tips&tricks. Men grunden til at Zoom alligevel kun får 3 stjerner er, at de ikke udkommer så ofte som Digitalfoto. Det er der som udgangspunkt ikke noget galt i, men problemet er, at jeg flere gange har oplevet at Zoom simpelthen er bagud i forhold til Digitalfoto. De anmelder næsten altid kameraerne efter at Digitalfoto allerede har haft anmeldt det. Nogen gange ligner Zooms forside endda til forveksling sidste udgave af Digitalfoto. Ærgerligt… Måske er Danmark bare for lille til to så ens fotomagasiner.

Euroman: * * * * * *

Euroman

Det eneste magasin jeg rent faktisk har abonnement på er Euroman. Det dumper troligt ind ad min brevsprække hver måned, og jeg ser frem til det som et lille barn til juleaften! Euroman er, i mine øjne, det absolut ypperste indenfor magasiner i DK. Det har alt! Fede artikler, fede anmeldelser og nogle af Danmarks bedste fotografer leverer måned efter måned de lækreste fotografier! Det her er et magasin du ikke kan komme udenom hvis du er seriøs omkring dit fotografi.

PHOTO: * * * * *

PHOTO

Magasinet er fransk og alt er skrevet på fransk. Jeg kan ikke ét ord fransk, men fotografierne i dette magasin er FANTASTISKE! Og så koster det kun 50 kroner, hvilket er billigt for et udenlandsk magasin. Hvis jeg kunne fransk ville dette blad få 6 stjerner!

Digital SLR Photography: * * * * *

Digital SLR Photography

UK’s største fotomagasin, og vel nok et af de førende fotomagasiner i Europa. Jeg har tidligere skrevet om dette magasin her, da et af mine fotografier blev anmeldt i oktober udgaven 2009. Magasinet er altid fyldt med spændende fotografier, tips&tricks på et højt niveau, spændende anmeldelser af udstyr samt to faste historier fra det virkelige liv skrrevet af to freelance fotografer. Den eneste grund til at dette blad ikke får 6 stjerner er, at jeg synes de er for ensformige i deres valg af fotos til bladet. Især læserfotos. Alt for ofte er det billeder af landskaber der bliver valgt og anmeldt, i stedet for portrætter eller produktskud. Det kan blive en aaaaanelse trivielt i længden. Men ellers, et TOP TOP magasin!! Prisen ligger i den dyre ende, men det er værd en krone værd.

TEASER: I morgen vil mit indlæg handle om mit næste lille fotokunst-projekt. Jeg skal bruge en masse modeller, i alle aldre, alle størrelser, alle hudfarver, tykke som tynde, høje som lave… Hvis du har mod på at stå model, så læs med i morgen, og send linket til familie, venner og bekendte.

Del dette indlæg på Facebook

4 responses to “Mit navn er Michael, og jeg er magasin-junkie!

  1. Hmm nu ville jeg vildt gerne ha smidt en vild fed smart bemærkning, men kender slet ikke nogle af de blade der 😦 Eller jow det gør jeg, men kun som et venteværelsesblad, hvor man lige hurtigt skinner det for lækre mænd.

    Bang hvad blev der af Tidens kvinder eller Tidens mænd eller Rapport eller Woman eller nogle andre magasiner henvendt til den almindelige dansker. Du har anmeldt fire fotomagasiner og så Euroman Hmmmm

    Bang det må sgu være en ommer, eller prøv med nye og flere blade, så vi andre rent faktisk kan erklære os enige eller uenige i dine stjerner 😉

    • Hej Vivi,

      Tak for din kommentar! 🙂

      Nu henvender min blog sig jo egentlig først og fremmest til folk med interesse for foto, og derfor var det naturligt at anmelde de blade jeg selv læser i den forbindelse. 🙂 Jeg er hverken fast læser af Tidens Kvinder, Tidens Mænd, Rapport eller Woman, og det ville derfor ikke være helt fair (eller muligt) hvis jeg anmeldte disse. 🙂

      Dog har jeg taget kritikken lidt til mig, og næste gang jeg anmelder blade bliver det de gratis magasiner man kan få rundt omkring, men som stadig kan præsentere nogle billeder af høj kvalitet. 🙂

      Håber at du læser med igen. 🙂

      Bedste hilsner,

      //Michael

  2. Hej Michael,

    Jeg er ganske enig med din vurdering af fotbladene – omend det franske ikk elige er et jeg kender.

    Jeg er selv stor fan af det svenske “foto”, magasin som både har gode billeder, men samtidigt er rigitg godt mht. guides, reviews osv. Og så kan man jo læse lidt svensk.

    Din vurdering af zoom er næsten for god – Jeg er helt enig i, at det kommer alt for sjældent – og når det kommer er det ret tit meget overfladisk og uden nogen nyheder af stor karakter.

    Keep it up!

    Jesper

    • Hej Jesper,

      Tak for din kommentar og tippet med det svenske “Foto”. Det kender jeg ikke, men det skal da helt sikkert prøves! 🙂

      Og ja, måske har jeg været lidt for sød ved Zoom, men jeg køber det trods alt hver måned, så to stjerne ville være løgn. 😉

      Glædelig jul og godt nytår!

      Bedste hilsner,
      //Michael

Skriv et svar

