David Lachapelle – Verdens mest interessante fotograf!

Jeg har fotograferet så længe jeg kan huske. F.eks. var jeg det eneste barn i 2. klasse der havde slæbt et kamera med på lejrskole – vi snakker altså tilbage i 1985, hvor der ikke fandtes mobiltelefoner med indbyggede 5megapixels kameraer. Og allerede som 17-årig fik jeg mit første spejlreflekskamera, som dengang bestemt heller ikke var særlig udbredt. Min far er uddannet fotograf, og jeg er vokset op i et hjem med kunst tapeseret på væggene fra gulv til loft. Så ja, interessen har altid været der.

Men jeg har ikke altid vidst at jeg skulle leve at at være fotograf. Slet ikke. Det var faktisk først da jeg for nogle år tilbage rejste lidt rundt i USA, at jeg fik en åbenbaring. Min daværende kæreste kendte lidt til David Lachapelle, og var vild med hans billeder. Og en dag besøger vi så en boghandel i nærheden af Miami Beach, for at se om de skulle have en bog med hans billeder. Vi fandt to. Jeg bladrede dem igennem, og var SOLGT! Købte den ene (Heaven to Hell) med hjem til Danmark, og har siden købt stort set alt hvad Lachapelle har udgivet af fotobøger, inkl. vel nok den bedste fotobog igennem tiderne, bogen der vejer 25 kg og som kun er udgivet i 2500 signerede eksemplarer der ikke længere kan købes i butikkerne – Artists and Prostitutes. At bladre igennem den giver mig stadig kuldegysninger, HVER gang!

Artists and Prostitutes

Artists and Prostitutes

David Lachapelle er født i 1969, i USA. Sit første betalte job fik han igennem legenden Andy Warhol, der havde mødt ham på den ligeså legendariske natklub Studio 54, hvor David arbejdede på det tidspunkt. Siden dengang er det kun gået én vej for Lachapelle, og det er op. Dog er jeg faktisk ikke såååå begejstret for nogle af hans nyere fotos. De er ikke så farvemættede, mærkelige og fulde af detaljer, som ellers er Lachapelles signatur. Men stadig, han er KONGEN i mine øjne! 🙂

David Lachapelle

David Lachapelle

Her kan du se en kort video med Lachapelle, hvor han fortæller lidt om sig selv, og om hvorfor han brænder for at skyde:

Tak fordi du læste med. 🙂 Håber at jeg har inpsireret dig til at købe fotobøger af din ynglingsfotograf hvem det så end måtte være, for der er bare noget magisk over at sidde med en bog fuld af de lækreste billeder du kan forestille dig, og bare suge til sig af inspiration!

TEASER: Jeg er en magasin-junkie! Jeg elsker magasiner, køber tonsvis af dem, og i mit næste blogindlæg fortæller jeg om hvilke magasiner jeg køber jævnligt, og giver en lille anmeldelse af dem også. Håber at du læser med igen. 🙂

Del dette indlæg på Facebook

Skriv et svar

