Kong Hans – Den ægte vare!

I forbindelse med at Kong Hans Kælder (www.konghans.dk) havde hyret 7 af de allerbedste kokke i Danmark til at kokkerere for omkring 40 gæster, ville de gerne have skudt ét portræt af dem hver. Til det formål hyrede de mig, og det var mig en stor ære og fornøjelse at blive tildelt opgaven. At skyde et billede af en af de dygtigste kokke i Danmark er én ting, men når der er hele 7 af slagsen på én gang, så bliver det ikke meget bedre! Slet ikke når den ene af kokkene er Rene Redzepi – kokken der blev fløjet ind til arrangementet fra Spanien, er mere kendt i resten af verden end i Danmark, har indtil flere dobbelte Michelinstjerner bag sig, og som er medejer af Noma som i 2009 blev kåret til den 3. bedste restaurant i verden!

Aftenen kom, og sammen med min assistent kørte jeg mod Kong Hans Kælder i Vingaardsstræde. Bilen var pakket med udstyr – meget mere end jeg normalt ville slæbe med. Men med udsigten til at skyde nogle ret så store personligheder i et så eksklusivt miljø som Kong Hans kunne tilbyde, så skulle der ikke mangle noget!

Vi ankom en times tid før gæsterne skulle komme, og alt personale sad og hyggede og fik lidt personalemad. Vi blev naturligvis tilbudt at spise med, og jeg var ikke sen til at takke ja. Og lad mig slå fast med det samme – personalemad LYDER måske kedeligt, men når det er personalemad på Kong Hans, så er det en helt anden snak! Det mad som personalet fik, var bedre end det meste af det mad jeg har fået hele mit liv. Fantastisk!! Men nu er jeg jo også bare en sucker for bearnaise og lækkert rødt kød! 😉

Klokken nærmede sig 18.00, og gæsterne begyndte så småt at dukke op, og personalet inkl. de 7 kokke begyndte også så småt at røre på sig i køkkenet. De 7 kokke var i øvrigt: Bo Bech, Rene Redzepi, Mark Lundgaard, Theis Brydegaard, Thomas Rode, Rasmus Grønbech og Thomas Herman.

Jeg fik den lille lounge ude i forområdet stillet til rådighed til mit udstyr, og fandt hurtigt ud af hvor jeg skulle skyde de syv portrætter. Med det travle køkken og Kong Hans logoet i baggrunden, en klassisk stol i læder i forgrunden og masser af lysudstyr sirligt placeret så det skabte den rette stemning, så kunne det ikke gå galt. Det perfekte setup! Men men men… 5 minutter før jeg skulle skyde den første kok i rækken ombestemte jeg mig. Og det der havde taget 2 timer at stille op og prøveskyde med blev pillet ned igen. Jeg ville skyde kun ved hjælp af det lys der var i køkkenet! Ingen flash! Og ikke noget opstillet portræt! Jeg ville have den ægte vare!

Jeg vidste, at på den måde ville jeg have ekstremt kort tid med hver enkelt kok. Maksimalt omkring 2 – 3 minutter, hvis overhovedet så længe. At fange en kok i et køkken mens han arbejder intenst med sine retter, og efterfølgende få ham til at “posere” foran kameraet, er normalt ikke en fotografs første valg, og vil kun være noget man ville begive sig ud i som en nødløsning. Men jeg følte, at det var det eneste rigtig at gøre!

Som aftenen skred frem fik jeg efterhånden skudt dem allesammen, og billederne var i kassen inden desserten blev serveret. Som forventet fik jeg ikke mere end et par minutter med hver kok, men det var alligevel nok til at jeg kunne få præcist de billeder som jeg havde håbet på. Det var en kæmpe udfordring at skyde i et køkken der vrimlede med kokke, men samtidigt ekstremt underholdende og interessant! At se så talentfulde mennesker arbejde er i sig selv inspirerende, men at få lov til komme helt indenfor i deres verden og endda forevige det med mit kamera, det var en kæmpe oplevelse!

Efter gæsterne var gået blev der tid til at slappe af sammen med personalet, og jeg fik taget et par interessante snakke med blandt andre Bo Bech og Thomas Rode omkring det at være kok, have succes, være en kendt tv-kok og meget meget mere.

En stor stor tak skal gå til al personale på Kong Hans den aften. Sjældent har jeg følt mig mere velkommen eller bedre behandlet på et shoot, og det selvom jeg ved I allesammen havde sindssygt travlt. 🙂 Og en særlig tak skal gå til de 7 kokke der gav mig et par minutter af deres dyrebare tid i køkkenet, og tak for smagsprøverne. Bedre mad fåes ikke!

Og en sidste tak skal som sædvanligt gå til dig, kære læser, fordi du endnu engang har brugt tid på at læse min blog. Håber at se dig snart igen. 🙂

Hvis du vil se billederne fra Kong Hans, så kan du klikke dig ind her: www.michaelbang.com/cases.html

Del dette indlæg på Facebook

Skriv et svar

