Drop kameraet på ferien – oplev i stedet! Og 6 gode tips…

Det kan måske virke lidt paradoksalt at en mand der lever af at forevige små øjeblikke, ligefrem opfordrer til at man lader kameraet blive hjemme, når man tager på ferie. Men der er trods at forskel på at tage et foto til en annonce end at slæbe sit nyindkøbte Canon IXUS 200 IS med sig rundt til samtlige turistattraktioner på Kreta i sommerferien. For hvem er det egentlig man tager billederne til?

Vi kender det nok allesammen… Det med at tage billeder på ferien. Også mange billeder. Rigtig mange billeder. Og rigtig mange billeder af stort set den samme “helt fantastiske” statue eller åndssvage kamel med hat på, for “iiiihhh, hvor er den sjov!”. Og ja, det er den da sikkert – i øjeblikket. Men bagefter, når man kigger billederne igennem, så er det som om at de 367 billeder man fik skudt af kamelen fra samtlige vinkler, ikke virker HELT såååå skide interessant, når man ikke længere kan dufte de tropiske blomster, mærke varmen fra sandet på sine fødder og den lune vind der rammer ens ansigt som et pust fra en elsker. Når man sidder der i iskolde Vanløse og kigger på selvsamme bovlamme krikke, så forsvinder noget af glamouren altså bare.

Første gang at det gik lidt op for mig at det er spild af tid at tage billeder på ferien var tilbage i 1995, hvor jeg 17 år gammel var taget en måned alene til Californien på USA’s vestkyst. Jeg havde naturligvis mit kamera med, og en dag befinder jeg og mit kamera os så til et spækhugger-show i Seaworld i San Diego. Jeg var enormt fascineret af de kæmpe dyr der kunne sprøjte med vand på tilskuerne og lave piruetter så vilde, at selv en ballerina på svampe ville have været misundelig. Det eneste problem var bare, at jeg ikke nød det! I stedet famlede jeg febrilsk med mit kamera – zoome ud, zoome ind, skifte objektiv til superzoom, skifte film (dengang var det ikke digitalt), passe på at kameraet ikke blev vådt osv. osv. osv. Og derudover skød jeg ikke mindre end 2½ filmrulle af under showet! Hvilket var meget dengang. Jeg fik da nogle ok skud i kassen, men efterfølgende var jeg ekstremt uforløst! Jeg følte ikke at jeg havde oplevet showet overhovedet, og det endte faktisk med at jeg stod i kø endnu engang for at se showet igen, og denne gang uden kamera. Jeg fik placeret mig helt oppe foran hvor de kære Willy’er oversprøjtede publikum! Det kunne jeg ikke i første omgang, da mit kamera så ville have været blevet vådt. Og jeg havde en FANTASTISK oplevelse!! LANGT LANGT bedre end under første show! Jeg koncentrerede mig udelukkende om at suge til mig, og opleve showet 100%!! Og jeg var lykkelig bagefter! 🙂

Da jeg kom hjem til Danmark igen og fik fremkaldt billederne fra min tur, ventede jeg med spænding på at “gense” showet. Jeg havde trods alt omkring 100 billeder af spækhuggere der svømmede rundt i et bassin. Og ja – kære læser – billederne var nøjagtigt lige så kedelige at se på, som de lyder. De kunne på ingen måde hamle op med den oplevelse jeg havde haft 2. gang jeg så showet. Og sandheden er, at jeg bladrede dem hurtigt igennem en enkelt gang, og siden har jeg faktisk ikke kigget på dem. Det gælder i øvrigt samtlige af de billeder jeg tog på min tur.

Min ydmyge pointe er blot: OPLEV! OPLEV! OPLEV! Tilbage i 1995 i Seaworld var jeg så heldig, at jeg bare kunne se showet en gang til, og derved råde bod på min mangel på psykisk tilstedeværelse den første gang. Men det er ikke altid at man kan “spole tiden tilbage” og opleve tingene igen. Og uanset hvad, så vil oplevelsen ALTID være bedre end billedet. Så lad mig gentage mig selv: OPLEV! OPLEV! OPLEV! Lad kameraet blive hjemme på hotelværelset, i hvert fald nogle dage, og sug i stedet til dig af de oplevelser du måtte støde på undervejs. Dit indre kamera vil elske dig for det! 🙂

Jeg kan afsløre så meget, at på min sidste ferie til Nice i Frankrig tilbage i maj måned skød jeg under 10 billeder. Og langt de fleste blev taget for sjov til en privatfest. Og på min tur til Chicago blev det til ét enkelt billede.

Hvis du alligevel insisterer på at tage dit kamera med overalt på ferien, så har jeg her et par tips til, hvordan du får nogle fede/anderledes/interessante billeder med hjem:

1. Skyd så få billeder som muligt uden familie/venner/rejsekammerater på. Nej, ikke engang din kære mor synes at et billede af en “spændende gammel dør fra år 1324” er hårrejsende spændende. Siger hun andet, så er det fordi hun ikke vil såre dine følelser = hun lyver!

2. Kom så tæt på dit motiv som muligt. Hvis du f.eks. vil skyde et billede af din kæreste foran en pyramide, så kom så tæt på din kæreste, at kun hendes overkrop eller ansigt er med, og pyramiden i baggrunden.

3. Brug din flash, selv i dagslys. Det kan give motivet et ekstra pift.

4. Placer gerne hovedmotivet ude i siden af billedet. Det gør det mere interessant at kigge på, end hvis du placerer det midt i billedet. Det gælder både for mennesker og objekter.

5. Du kan skabe et super fedt billede, ved blot at huske på at arbejde både med forgrund og baggrund. Et emne jeg i øvrigt kommer til at skrive lidt mere om på et senere tidspunkt her på bloggen.

6. Stemningsbilleder! Skyd når der grines, grædes, spilles spil osv. Opstillede billeder kan også være ganske fine, men der er nu ikke noget som et foto der har fanget et ægte smil – men husk nu ikke at sidde med fingeren på aftrækkeren konstant for at få dit billede. 😉

Det var lidt om mit syn på feriebilleder. Og som sædvanligt skal du have en stor tak fordi du gad at læse med. 🙂 Håber vi ses igen næste gang jeg opdaterer min blog, og ha’ en rigtig god efterårsferie! 🙂

Del dette indlæg på Facebook

2 responses to “Drop kameraet på ferien – oplev i stedet! Og 6 gode tips…

  1. Jeg har sagt det før, men siger det gerne igen..
    Din blog bringer altid et smil frem på mine læber 🙂 Super godt skrevet!

  2. Hejsa søde
    Du skriver godt – med humor… selvfølgelig. Jeg har selv et ret interessant billedeshow af nogle sæler……….

    Knus Tina

Skriv et svar

