Den kommercielle virkelighed contra mit behov for at gakke ud – et muligt match?

Siden jeg valgte den sikre livsstil som lønmodtager fra, og valgte at satse hele butikken på at kunne leve af at skyde billeder, er det gået sindssygt stærkt! På få måneder har jeg udrettet hvad jeg troede ville tage mig flere år. Mine billeder er fra starten blevet taget overraskende godt imod, og jeg har aldrig arbejdet så meget som jeg gør nu! Jeg har ingen penge brugt på markedsføring, og har ikke foretaget ét eneste salgsopkald eller skrevet et eneste salgsbrev. Og alligevel har jeg nu så meget arbejde, at jeg kan leve af det jeg elsker – at fotografere!

Og det er sgu da bare fedt!! Eller er det? Ja, selvfølgelig er det da det! Jeg ville da være en ualmindelig arrogant og utaknemmelig skiderik, hvis jeg nu begyndte at brokke mig over at mine billeder er populære. MEN – når det så er sagt, så er der alligevel en lille bitte, næsten ubetydelig, bagside af medaljen, som jeg har tænkt mig at bruge de næste par minutter på at dele med jer her.

Jeg har nemlig fundet ud af, at det der holder mig igang og giver mig fornyet energi og skøre idéer, det er at skabe mine egne små, til tider meget underlige og uforståelige, universer, og forevige dem på et foto. Det giver mig en tilfredsstillelse og en ro i sjælen at komme ud med de tanker der ellers kun raser rundt i mit hoved. At folk så kan li hvad der kommer ud af det, er jo kun en kæmpe bonus, men det er ikke årsagen til at jeg startede i første omgang.

Misforstå mig nu ikke! Jeg elsker at være på shoots! 🙂 Og det er super super fedt når mine kunder hiver fat i mig, og beder mig at skyde for dem! Problemet er, at med al den opmærksomhed mine ting har fået de sidste mange måneder, har jeg stort set ikke haft tid til at lave mine egne shoots, og det er jo primært dem som mine kunder har booket mig på baggrund af. Så det paradoksale er, at jo mere jeg har at rive i, jo mindre af mit eget får jeg lavet, og jo færre nye jobs får jeg på den lange bane. Hmmm… What to do?

Et godt eksempel på ovenstående er, at jeg oftere end nogensinde før bliver spurgt om jeg ikke snart laver noget nyt og smider det op på mit site? Og det selvom jeg aldrig nogensinde har skudt så mange billeder som nu. 🙂

Jeg har valgt ikke at tænke for meget over det, og begynde at lægge de store strategiske planer. I stedet for har jeg besluttet mig for at følge min intuition og holde fri fra de kommercielle shoots i oktober måned, og i stedet bruge min tid på at udvikle og skyde mine egne idéer. Der er allerede et par shoots i kalenderen, og jeg glæder mig som et lille barn til juleaften. 🙂

Nu håber jeg ikke at ovenstående vil blive fejltolket som værende et forkvaklet forsøg på at være så krukket som muligt, for det er bestemt ikke tilfældet. Det er heller ikke fordi jeg ikke holder af at skyde for mine kunder. Der skal bare være en god balance imellem det kommercielle og det gakkede. Og da jeg tog beslutningen om at leve af det jeg elsker, besluttede jeg mig samtidigt for at følge mit hjerte hele vejen – uanset i hvilken retning det måtte lede mig – og med de konsekvenser det måtte have. Mit liv er simpelthen for kort og dyrebart til at spilde tiden med at lave ting der ikke giver mig noget tilbage, og lige nu, ja der leder mit hjerte mig altså væk fra de kommercielle shoots. Så i stedet for at sige ja til shoots jeg dybest set ikke er motiveret til at udføre (for det frygter jeg vil blive tilfældet hvis jeg fortsætter i samme tempo), så vil jeg hellere tage en lille pause, og så komme så stærkt tilbage som muligt, og servicere mine kunder på et forhåbentligt endnu højere niveau end før!

For en pause fra de kommercielle shoots er også en mulighed for at udvikle mig som fotograf, og det vil naturligvis komme mine kunder tilgode i sidste ende. Så alt i alt skulle det være en win-win situation, for at sige det som Nikolaj Lie-Kaas.

Resten af september måned står på masser af kommercielle shoots, og dem ser jeg naturligvis frem til, og vil udføre dem efter absolut bedste evne. For som sagt tidligere, så elsker jeg at skyde billeder, og at fremstille noget som mine kunder er mere end tilfredse med. Der skal bare være en sund balancegang mellem de shoots jeg bliver booket til, og de shoots jeg selv tager initiativ til. That’s all. 🙂 Gir det mening??

Endnu engang tusind tak fordi du ville læse med. Håber at du kigger forbi igen en dag. 🙂

Del dette indlæg på Facebook

One response to “Den kommercielle virkelighed contra mit behov for at gakke ud – et muligt match?

  1. Hej Michael

    Du har fat i noget vigtigt her, jeg har haft samme oplevelser som dig og har også måtte tilbage til den mere “kunstneriske” og frie måde at lave billeder på og som dig, min egne ideer uden skelen til det kommercielle.
    jeg kan høre på andre “pro” fotografer at de på et tidspunkt løber træt i det og deres inspiration dør ud..hvis de udelukket køre den kommercielle linie, fx inden for glamour hvor der er rigtigt meget efter redigering, det er sgu en langsom død…:O)

    hilsen Johnny

Skriv et svar

