“I DO 30” – to fantastiske dage på Roskilde Festivalen

Da jeg blev tilbudt at skyde billeder for organisationen ido30 (læs mere her: ido30.org) var jeg ikke sen til at svare ja. For det første skulle det foregå på Roskilde Festivalen som jeg aldrig tidligere havde besøg, for det andet var der i mit vederlag inkluderet et armbånd til Mediebyen, så jeg kunne færdes nogenlunde frit omkring på hele pladsen. For det tredje er hele idéen bag organisationen at hjælpe miljøet. 3 rigtig gode grunde til at jeg naturligvis ikke kunne sige nej til den opgave.

Jeg blev inviteret til en kort briefing med eventfirmaet bag selve kampagnen, og vi blev hurtigt enige om hvordan det hele skulle foregå. Jeg skulle møde op på Roskilde Festivalen fredag og lørdag, og så ellers dokumentere løs i form af fotos.

Jeg skulle være i Roskilde kl. 10.00 fredag formiddag, så allerede torsdag aften fik jeg pakket mit grej. I ugerne op til havde jeg stort set kun skudt i studie eller på location hvor billederne var meget opstillede, så jeg så frem til et par dage uden fast location, og med solen bagende ned fra en skyfri himmel. Scenen var sat til et par dage med fuld fart på, og masser af skud i kassen! Og jeg blev ikke skuffet!

Det blev fredag, og klokken blev 10.00. Jeg havde netop fundet vej til Roskilde og til det sted hvor de udleverede armbånd. Jeg havde fået en passérseddel med mit navn på, og for at undgå snyd, skulle jeg medbringe mit pas. Det virkede umiddelbart ret voldsomt at skulle medbringe pas for at få et armbånd, men på den anden side så var det en effektiv måde at undgå svindel på. Jeg fik hurtigt udleveret mit armbånd, og mødtes så med Jonas der var min kontaktperson de næste to dage.

Jeg fik endnu en kort briefing af Jonas. Min første dag skulle for det meste gå med at følge en gruppe på omkring 20 personer på en guidet tur rundt på hele pladsen. Det blev også til et spændende besøg backstage på en af de mindre scener, hvor et heavy metal band spillede op til dans. Ret fascinerende at opleve! Efter den guidede tur tøffede jeg rundt en times tid med Jonas og fik taget nogle stemningsbilleder fra selve pladsen, og efterfølgende ville jeg snuppe et tog hjem. Det sidste skulle dog vise sig at være sværere end man umiddelbart skulle tro!

På det tidspunkt hvor jeg skulle hjem, var klokken blevet lidt over 21. Jeg blev nødt til at vente på at solen var gået lidt ned, da jeg skulle skyde nogle aftenbilleder for en anden kunde på Festivalen. Men hvad jeg ikke vidste var, at når klokken har passeret 17, så er det ikke sååå skide nemt at komme væk fra Festivalspladsen med mindre du er i bil eller har tænkt dig at gå. Jeg havde ikke bil med, så jeg måtte vælge den sidste løsning. Og da jeg ikke kendte Roskilde, blev jeg nødt til at følge de skilte der var. Jeg fandt et skilt hvorpå der stod “ROSKILDE”, og valgte derfor at sætte min lid til, at det da måtte være den korteste vej ind til byen. Intet kunne være mere forkert! Jeg gik i fucking 45 minutter før jeg nåede banegården i Roskilde!! En tur der ikke burde have taget mere end det halve! Og ovenpå 11 timers vandren rundt på festivalen hele dagen, var en ekstra stropmarch ikke liiiige det mine fødder stod og manglede! Men hjem kom jeg da…

Og det blev lørdag. Jeg fandt endnu engang frem til min kontaktperson, og fik endnu en kort briefing omkring dagens program. Opgaven lørdag var at få skudt en masse billeder af personer iført en “Ido30” t-shirt. Men da man ikke bare må uddele “reklamemateriale” på pladsen, fik jeg tildelt en dejlig pige ved navn Tilde der skulle følges med mig rundt, sammen med en stak af de omtalte t-shirts. Det blev til en tur på 4 timer i stegende hede! Sveden løb konstant fra samtlige porer på min glohede krop, men alligevel var det en fantastisk dag! Jeg fik mødt så mange specielle og dejlige mennesker på min tur, at jeg sent vil glemme mit første år på Roskilde – også selvom jeg faktisk ikke fik set eller hørt en eneste koncert. Og antallet af kolde øl fortæret på pladsen kan tælles på én hånd. Også selvom man lægger begge dage sammen. Så måske var min første Roskilde tur ikke den vildeste eller vådeste af slagsen, men den vil allígevel altid stå for mig som værende en weekend jeg aldrig glemmer! Stor tak til ido30 folkene for deres måde at være på, deres måde at tage imod mig på, og for at kæmpe for et renere miljø for alle!

Da jeg var færdig med at udvælge billeder fra de to dage, blev det i sidste ende til lidt over 500 brugbare fotos. Men mit favoritfoto er dette:

Mit personlige favoritbillede fra ido30 kampagnen - Roskilde Festivalen 2009

Jeg har de sidste par år vasket det meste af mit tøj på 30 grader, men er nu blevet meget mere bevidst omkring det. Hvad med dig selv? Vasker du også på 3o grader? I do 30, do you?

Læs mere om den gode sag og se flere af de billeder jeg tog på festivalen her: ido30.org

Del dette indlæg på Facebook

Skriv et svar

