Kira Eggers – splat, splat og charme!

Kira Eggers har i min bevidsthed altid stået som værende en af Danmarks førende glamourmodeller. Ingen har i mange år kunnet nå hende til sokkerholderne, og da jeg fik idéen til et shoot med en glamourmodel, var Kira da også den første der poppede op i mit hoved. Hun er et ikon!

Vi skal helt tilbage til dagene med “Tæskeholdet” for at finde mit første “møde” med Kira. Jeg var dedikeret lytter af Casper & Co. og pjækkede ofte fra timerne på gymnasiet om fredagen, for at låse mig inde i et klasselokale sammen med min gode ven og filminstruktør Nuka Wølk Mathiassen (tjek i øvrigt hans afgangsfilm fra filmskolen “Den Fremmede”, der fik stor stor ros i Berlingske Tidende og Information i denne uge), for så at bruge et par timer på at lytte til showet. Men det var egentlig først da showet blev vist på tv, at Kira for alvor brændte igennem og kom til sin ret! Så vidt jeg husker, correct me if I’m wrong, så brugte Tæskeholdet først Jade Laila som det nøgne indslag. Men en dag var Kira afløser – mener det var da der skulle testes en rutsjebane på Bakken, og Kira gennemførte topløs (hvis du, kære læser kan den rigtige historie, så kommenter endelig dette indlæg). Hun var på én gang sexet, fræk, charmerende, naboens datter og totalt uopnåelig. En kombination jeg er sikker på er én af grundene til at hun er kommet så langt som hun er.

Efter succesen med Tæskeholdet dukkede Kira igen og igen op i min verden, og hver gang slog hun fast, at hun var kommet for at blive… Særligt husker jeg, og spørg mig ikke hvorfor for jeg ved det ikke, en dokumentar der blev vist på tv kort tid efter Tæskeholdet. Her fulgte man Kira og fik et indblik i hvordan hendes hverdag hang sammen, og hvilke drømme hun havde. Dengang var hendes store drøm at blive dyrlæge. Jeg ANER seriøst ikke hvorfor jeg stadig kan huske hende fortælle om det, for resten af dokumentaren (som vist bød på lidt mere vovede indslag end dyrlægedrømme) husker jeg absolut intet af.  Men det er måske fordi det på samme tid overraskede mig og menneskeliggjorde hende, at hun havde en drøm om at blive dyrlæge, og ikke “bare” være kendt som stripper og model. Hun havde en kølig distance til sit usædvanlige job og nyvundne status som hele Danmarks stripperdarling, og det respekterede jeg hende enormt meget for. Jeg har aldrig haft idoler, aldrig haft plakater af popstjerner eller Hollywoodstjerner hængende på min væg, har aldrig skrevet et fanbrev, og har aldrig købt ligegyldigt merchandise. Men hvis jeg nogensinde har været tæt på at blive en fan af nogen som helst, så var det i det øjeblik af netop Kira! Kira blev aldrig dyrlæge, og det takker jeg da personligt min egen lille skytsengel for, for så havde hun nok ikke takket ja til at skyde et foto med mig her i 2009.

Jeg havde kun kommunikeret med Kira via mail og sms op til shootet (ja, jeg er stadig fobisk omkring telefonopkald), og det var også sådan jeg fremlagde min idé for hende. Den oprindelige idé indebar indkøb af alt for meget chokolade og 60 meter vitawrap. No kidding! Jeg har stadig de 60 meter liggende… Mine idéer til mine fotos virker ofte ekstremt underlige når jeg prøver at forklare dem til en model, men Kira var ganske sød, og stolede på min idé  – selvom jeg ikke er sikker på at hun helt forstod den – og det med rette!

Men som det nogen gange går, så fik jeg 4 timer før shootet en bedre idé! Og når jeg først får en idé, så kan jeg ikke slippe den, og VIL VIL VIL gennemføre den! Det krævede dog en dygtig make-up artist. Og ikke bare en make-up artist der kunne lave beauty, men en der kunne lave sår, rifter, flækkede øjenbryn, blod og splat. Jeanett Ørtoft havde tidligere hjulpet mig med netop en sådan make-up, og hun var derfor nummer 1 på min liste! Men hvad kan man næsten forvente når man ringer en søndag 4 timer før et job!? Jeg forventede derfor intet, men håbede alt! Jeg skrev en sms til Jeanett, og hun svarede prompte at hun var klar! Den var hjemme!! YES! Eneste udfordring tilbage var at overbevise Kira om at vi skulle droppe den første idé, og i stedet skyde den nye, hvor hun skulle se ud som om hun havde fået tæsk med en rive, og var blevet kørt over af indtil flere biler. Men igen valgte Kira at stole på mit instinkt, og hun var helt med på det nye shoot!

Inden shootet med Kira, havde jeg kun mødt hende få gange i byen og til diverse arrangementer, og havde aldrig ført en samtale med hende, så jeg var ret spændt på at se hvordan hun egentlig var som person, og om vi ville kunne finde ud af at arbejde sammen på et shoot. Selvfølgelig havde jeg hørt adskellige historier fra alle mulige og umulige personager, men jeg prøver altid at lytte så lidt som muligt til andres mening, og i stedet danne min egen baseret ud fra det jeg selv oplever og erfarer. Og jeg blev ikke skuffet! Kira levede i den grad op til mine forventninger – sød, menneskelig, stille og rolig, næsten uhyggeligt charmerende (hvilket hun på det skammeligste misbrugte efter hun havde malet bladene på mine planter pink med neglelak) og havde en fantastisk humor.

Derudover var hun utrolig nem at arbejde med som model! Jeg havde frygtet det værste af to årsager: 1) Hendes mange år i branchen, og 2) At hun selv er fotograf. Ligesom bartendere er de værste kunder i en bar, så var min store bekrymring, om Kira ville lave for meget om på min idé, og prøve at påvirke shootet i en anden retning alt efter hendes egen overbevisning. Jeg ville med stor sikkerhed selv være sådan, og jeg ønsker ikke for min værste fjende at han nogensinde skal tage et modelbillede af mig! Men min bekymring og frygt blev gjort til skamme! Kira er 110% professionel, og blandede sig ikke én eneste gang i mine beslutninger under vores shoot. Ikke underligt at hun igennem et årti har været så populær en model!

Dagen for shootet kom, og præcist på aftalt tidspunkt ringede det på min dør, og allerede der fik hun pluspoint. Jeg kan nemlig ikke udstå når folk kommer for sent! Selv få minutter kan få mit pis i kog, men Kira dukkede op sharp! Hun havde taget et par veninder med, så de blev indkvarteret i min sofa med iskolde Sol’s, fotobøger og magasiner, alt imens Kira blev placeret i vindueskarmen af Jeanett, der straks gik igang med make-up’en. For at være helt ærlig, kun mellem dig og mig kære læser, så havde jeg ikke 100% styr på shootet på daværende tidspunkt. Når jeg får idéer til nye shoots, så starter det typisk med et par store overordnede træk, og så kommer de mindre detaljer i set-up’et senere hen. Og på 4 timer havde jeg altså ikke nået at gennemgå den normale rutine, så var derfor en anelse presset. Det eneste jeg var helt sikker på var, at Kira skulle have sår i hele hovedet!

Men heldigvis tog det et par timer at få Kira gjort skudklar, og alt i mens hun var optaget af Jeanetts kyndige hænder, kørte min kreative side på højtryk for at få de sidste detaljer på plads! Med hjælp fra min assistent Phillip fik jeg efter halvanden time styr på det sidste, fik skudt et par prøveskud med Phillip som offer som altid, og var klar til Kira.

Hele den spænding omkring shootet jeg havde fået bygget op fra den første mailkorrespondance med Kira blev udløst på få minutter. Jeg er blevet fortalt at jeg tager ekstraordinært få billeder på et shoot, men jeg kan mærke når den er der, og behøver ikke skyde 500 billeder af samme setup før jeg råber “cut!”. Derfor tog det mig også kun små 20 minutter at få billedet af Kira i kassen.

Se hele billedet af Kira Eggers på www.michaelbang.com

Se hele billedet af Kira Eggers på http://www.michaelbang.com

Billedet blev præcist som jeg havde forestillet mig! Hvad jeg havde forestillet mig vil jeg ikke afsløre, da jeg vil lade det op til dig selv at analysere på billedet, drage dine egne konklusioner, og derefter selv bedømmme om du kan lide det eller ej. Uanset hvad du måtte tænke om billedet, så vil dette shoot altid stå klart i min hukommelse! Jeg havde skudt et ikon, foreviget hende med mit kamera, vist verden hende gennem mine øjne, og for mig var det det vigtigste. Billedet er mit lille bitte bud på en ode til det sidste årtis største glamourmodel!

Stor tak til Kira fordi hun ville stille op foran mit ydmyge kamera, og tusind tak til dig fordi du læste med…!

Del dette indlæg på Facebook

Skriv et svar

