Café À Porta – en nat jeg sent vil glemme!

Så blev det endelig lørdag! Jeg skulle skyde Jean Von Baden på Café À Porta på Kgs. Nytorv. Et sted der er berygtet for sine kompromisløse fester og brilliante DJ’s.

Dagen starter dog knapt så godt! Trods et par opkald og sms’er, kan jeg ikke få fat på den altid travle Jean. Damn! Jeg ser langsomt mit projekt for natten flyve væk, og mig placeret i en sofa med trøsteslik og coca cola. Jeg får tiden til at gå med at kigge billeder igennem fra dagens første shoot. Får redigeret et par stykker klar til brug, men er stadig rastløs. Eftermiddag bliver til aften, der bliver til sen aften. Stadig ikke en lyd fra Jean.

Men pludselig ringer min mobil! Kigger på displayet der skriver “Jean Von Baden”… Kigger på klokken “22.42”. Du er sgu sent ude Jean! Men jeg tilgiver ham hurtigere end du kan bruge 1.000 kr. i Louis Vuitton (og det er altså hurtigt!) da jeg hører hans forklaring. “Hård fest i nat … sove … job i Illum tidligere i dag … morfar på sofaen…”. Og igen trækker Jean på sit givende væsen (jeg tror han kan slippe af sted med hvad som helst), og foreslår at vi mødes foran Café À Porta kl. 01.45. Han skal spille fra kl. 2 – 4. Lige i Prime Time! “Selvfølgelig Jean, vi ses derinde…” når jeg lige at få fremstammet inden Jean bliver nødt til at løbe igen.

Jeg får pakket mit udstyr. Kun det mest nødvendige bliver slæbt med. Mit elskede Nikon D3, to objektiver, 35 ekstra batterier til min flash – alt pakket sirligt i min fototaske, lige til at hive op og fyre løs. Et par timer senere sidder jeg i en taxa på vej mod Kgs. Nytorv, med Medina “Kun for mig” bankende ud af højttalerne. Jeg er helt høj af spænding! For selvom jeg har mødt Jean før, så har jeg aldrig været på Café À Porta, og det gør mig mærkeligt nok lidt nervøs, og får sommerfuglene til at blafre rundt for fulde gardiner i min mave, som kun har fået et par Stella Artois inden afgang…

01.33. Jeg ankommer til À Porta, og stiller mig utålmodigt ventende ude foran. Køen er ikke særligt lang, men den rykker sig til gengæld heller ikke. Da jeg stadig er rastløs, begynder jeg for alvor at blive utålmodig, men de næste 8 minutter skulle vise sig at blive en tand mere dramafyldte end jeg havde regnet med! Kort fortalt: En virkelig beruset herre hilser venligt på mig, gir mig hånden, og stiger op på sin cykel. 30 sek. senere samler jeg ham op fra cykelstien 4 meter væk. Han er styrtet, og ligger med hovedet mast ned i asfalten. Jeg tager fat i ham, og får vendt ham om, og opdager så blodet på vejen, og blodet der fosser ud af hans mund… Andre kommer til hjælp. Han er helt væk, og bliver lagt i aflåst sideleje. 3 – 4 andre tager sig af ham, da Jean nu på slaget 01.45 er at finde foran aftenens destination.

Køen har nu spredt sig til hele området foran Á Porta, og folk maser og skubber for at komme først ind, men med Jean foran mig stryger vi igennem flokken som en varm kniv igennem smør, forbi den første dørmand, forbi den næste, forbi entrépigen, og direkte op til DJ-pulten. Stroboskopet blitzer løs, og de første par minutter er jeg nærmest blind!

Jean hopper scenevant op i pulten, overtager præcist på beatet fra den første DJ, og fyrer nu glødende takter ud i rummet, mens dansegulvet pumper løs!

Jean Von Baden @ Café À Porta

31 minutter, et objektivskift og 155 brugbare billeder senere er jeg på vej ud fra À Porta! Kæft en oplevelse! Kigger hurtigt mine billeder igennem. Godt tilfreds! Jean har i den grad leveret varen – både på mit kamera, i form af at overholde vores aftale, som DJ og som menneske.

Hjemme på Vesterbro gennemgår jeg nattens billeder, og finder frem til 11 billeder der skal kigges nøjere på. Og nu, i skrivende stund, har jeg fundet det ene billede jeg vælger at bruge til mit projekt! Fantastisk billede, love it! Glæder mig allerede til næste gang jeg skal skyde Jean, som formentlig bliver allerede i denne uge… Stay tuned!

Del dette indlæg på Facebook

Skriv et svar

